در حال بارگذاری ...
جمعه 28 دی 1403
nus.ac.ir

اهداف و برنامه های آموزشکده فنی و حرفه ای پسران سقز

اهداف و برنامه های آموزشکده فنی و حرفه ای پسران سقز

اهداف و برنامه های آموزشکده فنی و حرفه ای پسران سقز

«دانشگاه فنی و حرفه ای در یک نگاه»


این آموزشکده های فنی و حرفه ای باید توسعه یابند.
کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه های کار آمد هم نیاز دارد.
مقام معظم رهبر
ی مدظله العالی

مقام معظم رهبری مدظله العالی

1)ویژگی دانشگاه فنی و حرفه ای : دانشگاهی الهی، پویا، اشتغال زا و کارآفرین 
2)مأموریت دانشگاه فنی و حرفه ای :
دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای، ضمن تأکید بر حفظ ارزش های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستور کار خود قرارداده و تلاش می کند از طریق تربیت تکنسین های مؤمن، ماهر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخش های دولتی و غیر دولتی؛ ایجاد زمینه ی لازم برای کسب مهارت ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سر افراز میهن اسلامی را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد.
3)نمونه هایی از فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای در امتثال از فرامین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):
- برنامه ریزی برای تربیت تکنسین و نیروی کار ماهر به عنوان مهمترین سرمایه انسانی دانشگاه؛ 
- برنامه ریزی برای برگزاری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه؛
- ایجاد فضای مناسب برای بسط و اشاعه تفکر مهندسی معکوس در دانشکده ها و آموزشکده ها برای ساخت دستگاه های صنعتی مورد نیاز؛
- برنامه ریزی برای شکل گیری انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای؛
- ایجاد شرکت های دانش بنیان و تخصیص بودجه به پروژه های دانشجویی؛
- تجهیز کارگاه و آزمایشگاه های مراکز تابعه و به روز آوری آن ها؛
- برنامه ریزی برای توسعه بازارچه های مجازی به منظور عرضه تولیدات دست ساخته های استادان و دانشجویان دانشگاه؛ 
- برگزاری همایش، سمینار و فراخوان با موضوع «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»؛
- ایجاد تعامل مؤثر با بانک های عامل به منظور دریافت تسهیلات برای استادان و دانشجویان برای راه اندازی بنگاه های زود بازده اقتصادی؛
- ایجاد تعاونی مصرف برای عرضه ی مناسب تولیدات مراکز تابعه دانشگاه با برگزاری نمایشگاه های فصلی یا دایمی؛
- ایجاد بستر مناسب برای تأسیس تعاونی های تولیدی و توزیعی برای استادان و دانشجویان؛
- تعامل با بخش خصوصی برای افزایش بهره وری؛
- ارایه پیشنهاد برای اصلاح قوانین استخدامی به منظور به کارگیری کارگران ماهر (تنکسین ) در دوایر و نهادهای دولتی؛
- اصلاح سرفصل های دروس به منظور کاربردی کردن آموزش؛
- برگزاری دوره های آموزشی برای ایجاد نگرش در استادان و کارکنان برای گرایش به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی؛ 
- برگزاری دوره های آموزشی با موضوع کارآفرینی برای دانشجویان و استادان؛
- بومی سازی رشته ها با صنایع مرتبط در استان ها بر اساس طرح آمایش؛


4)گروه های تحصیلی :
فنی و مهندسی در حدود (58%)، کشاورزی و دامپزشکی در حدود (21%)، علوم انسانی در حدود (7%)، علوم پزشکی در حدود (2%) و هنردر حدود(12%)
5) تعداد رشته و دانشجو:
. 54 رشته در دوره تخصصی کاردانی و کارشناسی 250 هزار دانشجو و برای سال تحصیلی جدید 20 رشته جدید اضافه شده است.
6) تعداد آموزشکده :
. 165 دانشکده در شهر های مختلف کشور به فعالیت مشغول هستند.
7) مزایا :
الف) گستردگی کشوری دانشکده ها؛ در تمامی استان های کشور هم در مراکز استان و هم در شهرهای مهم آن، امکان دستیابی به عدالت آموزشی را فراهم نموده است.
ب ) تنوع رشته ها؛ با توجه به شمولیت فعالیت های آموزشی دانشگاه در 5 شاخه از 6 شاخه آموزش عالی کشور؛ دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان یک فرصت مهم برای اجرای برنامه ریزی آمایش کشور محسوب می نماید. 
ت )تفکیک جنسیتی دانشجویان در دانشکده ها؛ از ابتدای شکل گیری دانشکده ها، تفکیک جنسیتی موجبات رویکرد بیشتر به آموزش های فنی و حرفه ای و دستیابی به سطح مناسبی از پوشش تحصیلی در این بخش با در نظر گرفتن توانمندی ها و علایق و استعداد جنسیت هاست.
ث )جذب دانشجو از فارغ التحصیلان هنرستان ها و تکمیل آموزشهای مهارتی آنها در آموزشکده ها و دانشکده ها
ج )با توجه به خصوصیت اشتغال زایی آموزش های فنی و حرفه ای و هم چنین توجه و گرایش روزافزون به کارآفرینی در این آموزش ها، دانشگاه فنی و حرفه ای ظرفیت مناسبی برای دستیابی به توسعه انسانی است.
ح ) 70 درصد از آموزش ها کارگاهی و 30 درصد دیگر آموزش ها، نظری می باشد که آموزش های عملی در تعداد 1300 کارگاه و آزمایشگاه انجام می گیرد و معضل فارغ التحصیلان بیکار در این دانشگاه به حداقل می رسد.


« روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای »